Wie aan de GP van Spanje denkt, denkt aan het Circuit de Catalunya nabij Barcelona. Toch lijkt de organisatie van de Spaanse grote prijs meer op een stoelendans dan je denkt. Sinds de eerste Grand Prix werd er op negen Spaanse circuits geracet. Maar waarom?
Het Circuit de Catalunya-Barcelona is nauwelijks meer weg te denken van het Formule 1-programma. De GP van Spanje strijkt al sinds 1991 neer op de racebaan nabij Montmeló, zo’n 26 kilometer van Barcelona vandaan.
GP Spanje: stokje wisselen
Dat deze iconische baan een standaard is geworden, wil niet zeggen dat er niet aan getwijfeld is. Zo werd er tussen 2008 en 2013 onder de naam GP van Europa ook geracet in Valencia op een stratencircuit. Het was vanaf 2013 zelfs de bedoeling dat Valencia om het jaar het stokje over zou nemen van Barcelona. Financiële problemen in de sinaasappelstad deden het stratencircuit uiteindelijk de das om.
Een Grand Prix in Catalonië was ook voor de ingebruikname van het huidige circuit niet nieuw. Sterker nog, er werd al op drie andere racebanen in de Spaanse deelstaat geracet. In Sitges en op twee stratencircuit in het centrum van Barcelona. Vier van die stadsraces vonden plaats op de Montjuïc-berg, een locatie waar sportgeschiedenis werd geschreven met de Olympische Spelen van 1992.
Grands Prix in Madrid
Door een ongeluk waarbij vier toeschouwers om het leven kwamen, nam men afscheid van Montjuïc en viel de keus op een Grand Prix buiten Catalonië. In Jarama om precies te zijn. Het was voor het eerst dat er geracet zou worden op een baan nabij hoofdstad Madrid. Althans, door de Formule 1. In 1913 werd de eerste GP van Spanje ook vlakbij Madrid gereden, maar nog niet onder de noemer van de koningsklasse van de racewereld.
Na die allereerste race in Madrid leek de racesport in Spanje enorm aan populariteit te winnen. De basis voor succes in de toekomst was gelegd. Er kwam een Grand Prix in Lasarte. Baskenland was voor even het decor van de landelijke grote prijs. Toch mocht het niet zo zijn voor de Spaanse autosport liefhebbers. Een grote economische crisis, een burgeroorlog, het regime van Franco en de Tweede Wereldoorlog gooiden allemaal in een tijdsbestek van nog geen dertig jaar roet in het eten bij het voortzetten van de gestage groei van de autosport in Spanje.
GP Spanje 2.0?
Of er in de toekomst nog gewisseld gaat worden van circuit is geen vraag. Het is eerder de vraag wanneer het gebeurt. Steeds meer ‘Formule 1-landen’ kiezen voor wisselsysteem of meerdere Grands Prix in één jaar. Autosportland Spanje zal ongetwijfeld niet achterblijven. Komt er een tweede race in Jerez, Valencia of strijkt de Formule 1 binnenkort neer op het nog nieuw te bouwen circuit in Madrid? De tijd zal het leren. Een ding is zeker, de autosport is in Spanje springlevend, dus de GP van Spanje zal voorlopig nog niet verdwijnen!